Klíčové aktivity
2. Praktické experimenty pro studenty
3. Databáze možnosti studia přírodních věd v ČR, workshop a závěrečná konference
4. Soutěž "Věda je zábava" a studentská vědecká konference
5. Mimoškolní rozvoj znalostí a dovedností středoškolských studentů v přírodních vědách
6. Internetová soutěž Labyrint
1. Přednášky a exkurze pro středoškolské pedagogy Pro středoškolské pedagogy chemie a biologie bude připraven cyklus přednášek zaměřený na nejnovější trendy v chemii a biologii, aplikace nových poznatků v praxi a možnosti jejich využití ve výuce chemie a biologie na středních školách (podpora didaktických transformací výsledků vědy a výzkumu do pedagogické praxe). Přednášky budou doplněny ukázkami praktických experimentů a exkurzí po areálu Biocentra UP. Přednášky budou koncipovány tak, aby informace získané na těchto přednáškách mohli pedagogové využít v hodinách chemie a biologie, v praktických cvičeních a také v povinných či nepovinných seminářích z biologie a chemie. Jedná se o cyklus 4 přednášek z chemie a 4 přednášek z biologie (v roce 2011 proběhne jedna přednáška, v roce 2012 dvě přednášky a v roce 2013 jedna přednáška z každého předmětu), který proběhne na půdě Univerzity vždy mezi zimním a letním semestrem. Pro skupinu pedagogů z Královéhradeckého kraje mohou být přednášky připraveny na některé z tamních středních škol.
2. Praktické experimenty pro studenty Pro studenty středních škol, jejichž učitelé absolvovali přednášky a exkurze (klíčová aktivita 1), bude v rámci povinného nebo nepovinného semináře připraveno praktické cvičení, které umožní studentům seznámit se s metodami a zařízením laboratoře biologie nebo chemie. V rámci cvičení bude připraveno několik experimentů, které budou provádět samotní studenti. Výsledky experimentů budou zaznamenávat do pracovních listů. Cvičení proběhne v lednu a únoru v letech 2011, 2012 a 2013. Po ukončení cvičení bude následovat exkurze po areálu Biocentra. Na závěr studenti vyplní anketní lístky, které budou zaměřeny na zjišťování potřebnosti takových cvičení.
3. Databáze možnosti studia přírodních věd v ČR, workshop a závěrečná konference Při přijímacích zkouškách na biochemii a molekulární biologii jsme zjišťovali, odkud studenti čerpali informace o studijním oboru, který chtějí studovat. Výsledky této ankety jsme zveřejnili v časopise Biologie, Chemie, Zeměpis. Z výsledků ankety vyplývá, že zcela selhává role výchovných poradců a také učitelé přírodovědných předmětů nejsou schopni studentům poradit. Proto jsme se rozhodli vytvořit unikátní databázi přírodovědných oborů, která dá studentům přesné a podrobné informace o konkrétním studijním oboru. Bude vytvořena databáze všech možných oborů studia přírodních věd souvisejících s chemií, biologií, fyzikou včetně aplikovaných oborů na VŠ v ČR. Tato databáze bude poskytovat informace o oborech, které se v současné době vyučují na VŠ, o počtech přijímaných studentů, ale zároveň se pokusíme vytvořit takovou databázi, která bude podávat informace o zaměření daného studia na konkrétní oblast výzkumu, možnosti spolupráce se zahraničními školami a vědecko-výzkumnými institucemi a také možnostmi uplatnění absolventů po skončení studia. Chceme do databáze zahrnout také spolupráci pracoviště, které daný obor akreditovalo, s praxí. Celá databáze bude umístěna na webu a bude přístupná pro všechny zájemce. S touto databází chceme seznámit pedagogy přírodních věd ze středních škol v rámci workshopu. Přístup do databáze bude zveřejňován na jednotlivých SŠ pomocí letáku. Na závěr projektu proběhne závěrečná konference projektu, která seznámí s produkty projektu širokou veřejnost (pedagogy ze středních škol, zástupce didaktických oddělení z vysokých škol přírodovědného zaměření a další zájemce).
4. Soutěž "Věda je zábava" a studentská vědecká konference Budou vytvořeny tři manuály ke třem tématickým okruhům jako náplň práce pro přírodovědný kroužek (prakticky proběhne soutěž pouze 2x). Manuály v elektronické formě pro dané kolo soutěže budou připraveny do září 2011 a září 2012. Poslední tématický celek bude připraven pro další kolo soutěže bez finanční podpory projektu. Soutěž přibližuje studentům proces vědeckého bádání od získávání informací, provádění experimentů, úpravy získaných dat do tabulek a grafů, až po sepisování závěrečné písemné práce a její prezentování na veřejnosti. Téma budou studenti zpracovávat z pohledu různých oborů. Soutěž bude vyhlášena v každoročně v červnu. Přihlašování bude ukončeno do konce září. Činnost studentů v kroužcích na školách bude podporovaná materiály a laboratorními pomůckami a budou dodávány na SŠ kontaktní osobou. Na období leden-březen je naplánováno zpracovávání poznatků do podoby závěrečné písemné práce. V dubnu proběhne příprava na studentskou konferenci (příprava abstraktu, tvorba posteru a příprava prezentace). Konference bude připravována formou služby a proběhne v květnu (2012 a 2013). Studenti budou prezentovat svou práci formou posteru a ústní prezentace. Nejlepší školní kolektivy budou odměněny. Konference bude společná pro KA5 a KA6. V rámci konference bude vydán sborník abstraktů prací a program. Po skončení konference vyplní účastníci anketu, která bude zaměřená na zájem o přírodovědné obory.
5. Mimoškolní rozvoj znalostí a dovedností středoškolských studentů v přírodních vědách Prostřednictvím tohoto projektu navážeme úzkou spolupráci se středními školami, jedná se tedy o aktivitu zaměřenou na rozvoj partnerství mezi školami. Středoškolští studenti dostanou příležitost podílet se na řešení dílčích problémů výzkumu (dosud nevyřešených, nebude se tedy jednat o žádné praktikum) pod vedením expertů z Přírodovědecké fakulty UP. Tato spolupráce může mít 2 formy: 1) studenti budou docházet do laboratoří na PřF UP, kde se zapojí do výzkumu, který na UP již běží, 2) studenti budou řešit projekt doma (např. teoretické projekty nebo projekty využívající materiál z vlastní zahrady) a na PřF budou mít konzultanta, který jim pomůže s metodikou a zpracováním výstupů. Získané výsledky budou studenti prezentovat na studentské vědecké konferenci, kde budou soutěžit o nejlepší poster či nejlepší prezentaci.
6. Internetová soutěž Labyrint Budeme se zabývat tvorbou zajímavých a atraktivních her pro žáky základních a středních škol s možností využití výpočetní techniky při řešení zadaných úloh. Vzhledem k možné nedostupnosti výpočetní techniky budeme připravovat soutěžní úlohy také v podobě vhodné pro tisk. Řešení lze tedy zasílat jak elektronicky, tak klasickou poštou. V rámci tohoto projektu plánujeme dva ročníky této soutěže. Každý ročník bude obsahovat dvě klasická kola po 5 úlohách v každé kategorii (mladší/starší) a závěrečné kolo, které bude probíhat v rámci studentské vědecké konference. Zde se setkají a poměří síly ti nejlepší hráči z kol předcházejících, respektive ti, kteří získali v součtu největší počet bodů ze všech zadaných úloh. Vítězové finálového kola na konferenci budou odměněni. Tato klíčová aktivita bude připravována partnerem ve spolupráci se studenty Slovanského gymnázia v Olomouci, kteří svými zkušenostmi z podobných soutěží a svými znalostmi obohatí výběr a přípravu kvalitních a zajímavých soutěžních úloh. Úkoly budou tedy vypracovány a odzkoušeny samotnými studenty, což by mohlo vést a jistě povede k novým myšlenkám v těchto typech soutěží.
Realizující pracoviště
Partneři:
Slovanské gymnázium Olomouc
Poskytovatel dotace
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy