ZÁŘÍ 2013
Během měsíce září byl vydán ve Vydavatelství UP Olomouc zbytek plánovaných publikací. Byla vytištěna brožura her (KA6), která byla svázána do kroužkové vazby. Elektronická verze brožury byla vypálena na CD. Spolupracující pedagogové ze středních škol byli pozváni na Závěrečnou konferenci projektu. Konference se konala 18. září 2013 a zúčastnilo se jí 39 pedagogů ze středních škol (učitelé chemie, biologie, fyziky a také výchovní poradci). Účastníci konference byli seznámeni s výstupy jednotlivých klíčových aktivit. Na konferenci vystoupila hlavní manažerka projektu, která shrnula výstupy jednotlivých klíčových aktivit. Dále vystoupil koordinátor KA2 a KA4 Vladimír Vinter, který blíže specifikoval tyto klíčové aktivity a seznámil účastníky s aktivitami, které budou pokračovat po skončení projektu v rámci udržitelnosti. Poté vystoupil koordinátor KA5, Martin Kubala, který hovořil o dalším pokračování klíčové aktivity Badatel. S vytvořenou databází přírodovědných oborů na VŠ v ČR seznámila účastníky konference koordinátorka KA5 Kristýna Pospíšková. Pokračování soutěže Labyrint nastínil koordinátor KA6 Marek Pavlíček. Poté začala volná diskuse. Všichni účastníci obdrželi výstupy projektu publikace vydané ve Vydavatelství UP Olomouc a vytvořenou brožuru her v kroužkové vazbě + elektronickou podobu her na CD. V září bylo vyhlášeno nové kolo soutěže „Věda je zábava“ s tématem: Rostliny, léčivé látky, drogy. Do soutěže Badatel se zapojili další zájemci o vědeckou práci. Byl zahájen další ročník internetové soutěže Labyrint.
ČERVENEC-SRPEN 2013
Během letních měsíců probíhalo dokončování jednotlivých publikací. Publikace byly předány recenzentům, připomínky byly zapracovávány a poté editoři prováděli editaci jednotlivých děl. Ve Vydavatelství UP byla provedena jazyková korektura, opět byly zapracovány připomínky a editoři provedli editaci děl podruhé. Byly vytištěny kontrolní výtisky a editoři zkontrolovali texty potřetí. Během prázdnin byla dokončena také brožura her, která byla také recenzována pedagogy ze střední a základní školy. Dále byl připraven další ročník soutěže Labyrint.
ČERVEN 2013
Byla vytvořena Miniskripta přednášek pro SŠ pedagogy, byli osloveni dva pedagogové ze středních škol, aby tato Miniskripta recenzovali.
V červnu pokračovala další praktická cvičení z chemie (4.6., 5.6. a 6.6. 2013). Celkem se cvičení (v květnu a červnu) zúčastnilo 67 studentů ze středních škol. Každý student získal Praktické návody s pracovními listy. Návody z praktických cvičení za 3 roky byly upravovány do podoby manuálu.
18. června 2013 proběhl Workshop databáze, kde byla představena inovovaná verze. Na workshopu byly testovány různé způsoby vyhledávání. Workshopu se zúčastnilo 44 pedagogů ze středních škol.
Návody na praktické experimenty pro přírodovědné kroužky byly zpracovány do podoby manuálů a připraveny k tisku ve Vydavatelství UP Olomouc. Byly vytvořeny 3 manuály a bylo požádáno 6 pedagogů ze středních škol o recenzi těchto manuálů. Jedná se o manuály:
- Experimenty pro přírodovědné kroužky na téma: Člověk a zdraví
- Experimenty pro přírodovědné kroužky na téma: Životní prostředí
- Experimenty pro přírodovědné kroužky na téma: Rostliny, léčivé látky, drogy
Byly zpracovány všechny úlohy soutěže Labyrint do podoby Brožury her, která obsahuje jak zadání, tak návody k řešení. Brožura bude distribuována v podobě tištěné i DVD.
KVĚTEN 2013
15. května 2013 byla přednesena přednáška z biologie „Zajímavé rostliny v Botanické zahradě PřF UP Olomouc“. Přednášku proslovil Mgr. David Cigánek. Po skončení přednášky následovala komentovaná procházka botanickou zahradou. Přednášky a procházky se zúčastnilo 9 pedagogů ze středních škol.
15. května 2013 proběhla Studentská konference mladých přírodovědců. Zúčastnilo se jí 185 studentů a pedagogů (174 studentů a žáků + 11 pedagogů SŠ). Studenti SŠ prezentovali své práce v sekci Věda je zábava (soutěž školních kolektivů) a v sekci Badatel (soutěž mladých výzkumníků). Nejlepší písemné práce a nejlepší prezentace byly oceněny diplomy. Všichni účastníci konference dostali Certifikáty. Na konferenci proběhlo finálové kolo soutěže Labyrint. Nejlepší řešitelé získali diplomy.
Byla připravena praktická cvičení z chemie na téma:
- Izolace DNA z vepřové sleziny
- Nativní elektroforéza izoenzymů peroxidasy
- Důkaz přítomnosti krve na místě činu
- Odhalování otisků prstů
V květnu proběhla cvičení ve dnech 29.5. a 30.5. 2013. Cvičení byla připravena vždy pro maximálně 12 studentů. Byla prováděna na Katedře biochemie, PřF UP Olomouc, Šlechtitelů 11, Olomouc-Holice.
Byla dokončena úprava Databáze přírodovědných oborů.
DUBEN 2013
Databáze přírodovědných oborů byla inovována. Byly vytvořeny další způsoby vyhledávání.
Na webové stránky projektu byla umístěna šablona abstraktu a pokyny pro účast na konferenci. Kroužky odevzdaly písemné práce a zaslali abstrakt své práce. Abstrakty své práce zasílali také účastníci soutěže Badatel. Z abstraktů byl vytvořen sborník konference, který vydalo Vydavatelství UP Olomouc. Písemné práce kroužků byly předány internímu a externímu hodnotiteli k posouzení. Byla připravována Studentská konference mladých přírodovědců (vizitky, program, materiály, zajištění občerstvení, elektromobil apod.).
Byla ukončena internetová soutěž Labyrint. Do finálového kola bylo na konferenci pozváno 20 nejlepších řešitelů. Bylo připravováno finálové kolo soutěže Labyrint pro dvě věkové kategorie.
BŘEZEN 2013
Většina přednášek pro SŠ pedagogy byly zpracovány do textové podoby Miniskript.
Databáze přírodovědných oborů byla aktualizována a graficky přepracována.
Přírodovědné kroužky dokončovaly své písemné práce.
Studenti v rámci soutěže Badatel dokončovali své experimenty a připravovali si prezentaci na konferenci.
Studenti středních a základních škol zasílali řešení do soutěže Labyrint.
ÚNOR 2013
Přednáška pro SŠ pedagogy z chemie se uskutečnila 6. února 2013 v areálu Biocentra Přírodovědecké fakulty UP Olomouc, Šlechtitelů 11, Olomouc-Holice. Zúčastnilo se jí 16 pedagogů ze středních škol. Přednášku na téma „Nanotechnologie - principy a aplikace na příkladu nanočástic stříbra“ proslovil doc. RNDr. Libor Kvítek, CSc. Přednáška byla populárně naučná a pedagogy velmi zaujala, po jejím skončení se rozvinula bohatá diskuse.
Databáze přírodovědných předmětů byla dále aktualizována.
Pokračovala práce studentů v přírodovědných kroužcích na SŠ školách.
SŠ studenti v rámci soutěže Badatel pokračují v řešení výzkumných úkolů na pracovištích PřF UP Olomouc.
Žáci základních škol a studenti středních škol dále posílají řešení jednotlivých úloh obou kol soutěže Labyrint. Průběžné výsledky jsou zveřejňovány na webových stránkách projektu. S možností účastnit se soutěže byly seznámeny další střední školy a opakovaně byly upozorněny již oslovené školy.
LEDEN 2013
Praktické cvičení se uskutečnilo 28. ledna 2013 a zúčastnilo se jej 12 studentů z Gymnázia Olomouc-Hejčín. Náplní praktického cvičení z chemie bylo seznámit studenty s tím, jak studovat a pracovat s enzymy.
Byla provedena další aktualizace Databáze přírodovědných předmětů. Databáze byla graficky upravena.
Probíhala spolupráce s vedoucími přírodovědných kroužků, podle potřeb byla poskytována metodická a materiální pomoc.
SŠ studenti v rámci soutěže Badatel pokračují v řešení výzkumných úkolů na pracovištích PřF UP Olomouc.
Žáci základních škol a studenti středních škol začínají zasílat řešení jednotlivých úloh obou kol soutěže Labyrint. Průběžné výsledky jsou zveřejňovány na webových stránkách projektu.
PROSINEC 2012
Byly zveřejněny anotace přednášek z chemie a biologie a určen termín přednášky z chemie (6.2. 2013) a přibližný termín přednášky z biologie (konec března 2013).
Došlo k další aktualizaci Databáze přírodovědných předmětů.
Pokračovala práce SŠ studentů v přírodovědných kroužcích.
SŠ studenti v rámci soutěže Badatel řeší výzkumné úkoly na pracovištích PřF UP Olomouc.
Žáci základních škol a studenti středních škol začínají zasílat řešení jednotlivých úloh obou kol soutěže Labyrint.
LISTOPAD 2012
Proběhla jednání o přípravě posledních 2 přednášek pro SŠ pedagogy. Přednášku z chemie připraví doc. RNDr. Libor Kvítek, CSc. z katedry fyzikální chemie na téma „Nanotechnologie - principy a aplikace na příkladu nanočástic stříbra“. Přednášku z biologie přednese Dr. David Cigánek - vedoucí Botanické zahrady PřF UP Olomouc na téma „Zajímavé rostliny v botanické zahradě“.
Workshop Databáze proběhl dne 21. listopadu 2012 na Přírodovědecké fakultě UP Olomouc (Šlechtitelů 11, Olomouc-Holice) od 12-20 hodin v učebně SE-507. Průběžně během workshopu byli středoškolští pedagogové seznamováni s elektronickou databází možností studia v oborech chemie, biologie a fyziky na vysokých školách v České republice. S databází pedagogy seznamovala koordinátorka klíčové aktivity KA3 Mgr. Kristýna Pospíšková. Celkem během odpoledne proběhlo představování databáze 4x. Kromě toho byla akce zpestřena o odbornou přednášku na téma: „Magnetické materiály pro biotechnologie“, kterou také přednesla Kristýna Pospíšková. Přednáška byla doplněna praktickými ukázkami. Většina času byla věnována diskusi o vzájemné spolupráci mezi Přírodovědeckou fakultou UP Olomouc a pedagogy ze středních škol Olomouckého kraje. Pedagogové přicházeli na workshop průběžně a také průběžně odcházeli. Workshopu se zúčastnilo 29 středoškolských pedagogů z Olomouckého kraje.
Studenti SŠ zpracovávají v kroužcích zadané téma. Podle požadavků kroužků jsou zprostředkovány různé exkurze či praktické ukázky na pracovištích PřF UP Olomouc. Pro jednotlivé kroužky jsou zabezpečovány chemikálie, činidla či drobné laboratorní pomůcky.
Řada studentů pracuje přímo na pracovištích PřF UP Olomouc, kde řeší výzkumné úkoly (soutěž Badatel).
Byly zveřejněny úlohy 2. kola soutěže Labyrint.
ŘÍJEN 2012
Praktické cvičení se uskutečnilo 18. října 2012 a zúčastnilo se jej 26 studentů ze Slovanského gymnázia Olomouc. Náplní této akce bylo praktické pozorování vybraných rostlinných druhů v botanické zahradě a ve sklenících Flóry Olomouc. Praktické cvičení vedli Mgr. David Cigánek a PaedDr. Ing. Vladimír Vinter, dr. z Katedry botaniky PřF UP Olomouc. Úvodem se studenti seznámili s dějinami botanické zahrady, s jejím sortimentem a významem. Studenti si prohlédli zástupce dřevin, některé hospodářsky významné rostliny a samostatně, s využitím manuálů řešili zadané úkoly. Poté následovala prohlídka tropických skleníků, včetně skleníku s kaktusy a dalšími sukulenty. Po skončení cvičení proběhla bohatá diskuse.
Během října byly kompletovány seznamy přírodovědných kroužků na SŠ a byla zahájena spolupráce s jednotlivými kroužky. Do soutěže se přihlásilo 16 přírodovědných kroužků z 9 různých středních škol s 212 studenty. Konkrétní témata jednotlivých kroužků byla zveřejněna na webu.
Probíhá soutěž Labyrint. CS jsou seznamovány s možností zapojení do soutěže.
ZÁŘÍ 2012
Byla vyhlášena soutěž školních kolektivů (2. ročník) na téma „Člověk a zdraví - Výživa lidstva“. Zároveň byl na webové stránky umístěn manuál praktických pokusů pro praktickou činnost kroužků. Jednotlivé školy a zejména pedagogové přírodovědných předmětů byly seznámeni s podmínkami soutěže (mailem, osobně).
Proběhla příprava soutěže Badatel. Na webových stránkách soutěže Badatel byly aktualizovány témata prací pro SŠ studenty a s možností zapojení studentů do této soutěže byli studenti seznamováni osobně prostřednictvím kontaktní osoby nebo informačním mailem prostřednictvím pedagogů, kteří učí na SŠ přírodovědné předměty.
Na webové stránky byly umístěny úlohy 1. kola soutěže Labyrint. O soutěži byly informovány SŠ a ZŠ prostřednictvím osobní návštěvy kontaktní osoby nebo mailem.
ČERVENEC-SRPEN 2012
V červenci a srpnu byla dokončena písemná podoba dosud proběhlých přednášek pro SŠ pedagogy. Databáze přírodovědných oborů na VŠ v ČR byla dále rozšiřována a aktualizována. Byl vypracován manuál pro praktickou činnost přírodovědných kroužků na středních školách pro téma „Člověk a zdraví - Výživa lidstva“. Byly vytvořeny úlohy pro soutěž Labyrint (1. a 2. kolo soutěže). Zároveň byly předběžně zpracovány již proběhlé úlohy do podoby brožury, včetně řešení těchto úloh.
ČERVEN 2012
V červnu proběhla další praktická cvičení z chemie, a to ve dnech 1.6., 11.6. a 12.6. Zúčastnili se jich studenti Gymnázia Šternberk, Gymnázia Čajkovského Olomouc, Gymnázia Litovel a Slovanského gymnázia Olomouc. V červnu celkem absolvovalo praktická cvičení 44 studentů. Náplní praktických cvičení z chemie bylo naučit se měřit pH roztoků, homogenizovat rostlinný materiál pomocí tekutého dusíku, stanovovat obsah bílkovin ve vzorku pomocí metody Bradfordové a pomocí tenkovrstevné chromatografie rozdělovat listová barviva ve špenátu. Studenti obdrželi manuál s pracovními listy „Praktická cvičení z chemie“.
V červnu byla také organizována praktická cvičení z biologie. Praktická cvičení z biologie byla realizována dvojím způsobem. Jednak byla studentům nabídnuta experimentální práce v laboratoři, a to pod názvem „Poznáváme mikroskopickou stavbu rostlin“ a jednak exkurze do botanické zahrady Přírodovědecké fakulty UP Olomouc.
Mikroskopická stavba rostlin zahrnuje:
- • základy mikroskopické techniky – stručný teoretický úvod, ukázky mikroskopických technik (elektronová, fluorescenční, konfokální, mikroskopie v procházejícím a dopadajícím světle), příklady využití mikroskopie v praxi – dendrochronologie, fytolitová analýza
- praktické mikroskopování – zhotovení tenkých řezů, příprava preparátu, barvení, využití anatomických znaků při určování rostlin
K tomuto praktiku bylo připraveno pracovní miniskriptum Mikrotechnika, které studenti na praktických cvičeních obdrželi.
Praktická cvičení z mikroskopování proběhla ve dnech 1.6., 6.6. a 7.6. a absolvovalo je 45 studentů.
Exkurze do botanické zahrady pod názvem Zajímavé rostliny v botanické zahradě PřF UP probíhala pod vedením Mgr. Davida Cigánka, vedoucího botanické zahrady. Jednalo se o komentovanou vycházku botanickou zahradou. Bližší informace k botanické zahradě mohou studenti dohledat na http://garden.upol.cz. K exkurzi byl vytvořen manuál Zajímavé rostliny v botanické zahradě, který studenti obdrželi a který je umístěn na webu.
Součástí exkurze byla také komentovaná prohlídka skleníků Flóry Olomouc, která přímo sousedí s botanickou zahradou. Exkurze v botanické zahradě se zúčastnilo 60 studentů.
KVĚTEN 2012
Byl sestaven program praktických cvičení z chemie a biologie. Praktická cvičení z chemie začala probíhat již v měsíci květnu, a to od 29.5. do 31.5. 2012. V květnu proběhla 4 praktická cvičení, kterých se zúčastnilo 54 SŠ studentů. Studenti se prakticky naučili měřit pH roztoků, homogenizovat rostlinný materiál pomocí tekutého dusíku, stanovovat obsah bílkovin ve vzorku pomocí metody Bradfordové a pomocí tenkovrstevné chromatografie rozdělovat listová barviva ve špenátu. Dále byly vyhlášeny termíny a možnosti praktických cvičení z biologie.
První polovina května byla ve znamení příprav na Studentskou konferenci mladých přírodovědců. Pro studenty byly připraveny certifikáty o účasti v soutěži, taška s propagačními předměty projektu ESF. Dále byly připraveny šablony diplomů pro jednotlivé sekce nebo-li soutěže a věcné ceny. Bylo připraveno finálové kolo soutěže Labyrint. Hodnotitelé sestavili pořadí vítězných písemných prací. Dále byla sestavena porota pro hodnocení prezentací studentů zapojených v soutěži Badatel a také porota pro hodnocení prezentací jednotlivých kroužků. Mimo jiné byly zajištěny místnosti pro pořádání konference a občerstvení pro účastníky.
17. května 2012 se konala Studentská konference mladých přírodovědců v budově Přírodovědecké fakulty UP Olomouc (17. listopadu 12, Olomouc). Jednání probíhala v sekcích Badatel a Věda je zábava. Účastníci finálového kola soutěže Labyrint řešili úkoly finálového kola, poté se zúčastnili exkurze v Botanické zahradě Přírodovědecké fakulty. Odpoledne ještě probíhala jednání v sekcích Badatel a Věda je zábava. Na konec konference byli vyhlášení vítězové jednotlivých sekcí, kteří byli odměněni diplomy a věcnými cenami. Konference se zúčastnilo 130 studentů a 10 středoškolských pedagogů, kteří doprovázeli školní kolektivy.
DUBEN 2012
Byl vytvořen sborník pro Studentskou konferenci mladých přírodovědců (KA4-KA6), který obsahoval sekci Badatel s abstrakty vědeckých prací středoškolských studentů, dále sekci Věda je zábava s abstrakty písemných prací studentů přírodovědných kroužků a sekci Labyrint s účastníky finálového kola. Také byl sestaven program konference. Pro hodnocení písemných prací byli osloveni dva hodnotitelé, kteří měli za úkol hodnotit práce podle předem daných kritérií. Školní kolektivy a soutěžící v sekci Badatel byli seznámeni se způsobem, jak vytvořit prezentaci.
Byly připraveny náměty pro praktická cvičení z chemie a biologie.
V KA3 se pokračovalo v rozšiřování databáze o nové položky, a to zahraniční spolupráce a směry výzkumu souvisejícími s daným oborem.
BŘEZEN 2012
Byly shromažďovány podklady z jednotlivých přednášek pro vytvoření miniskript textů z přednášek.
Byly připraveny pokyny a šablona pro psaní písemných prací přírodovědných kroužků (KA4). Dále byla vytvořena a na webu zveřejněna šablona pro tvorbu abstraktu v soutěži Badatel a věda je zábava.
Databáze přírodovědných oborů byla dále rozšiřována pro nově otevřené obory.,
ÚNOR 2012
V únoru proběhla poslední přednáška pro SŠ pedagogy:
4. února 2012 se uskutečnila druhá přednáška z chemie, kterou přednesl doc. RNDr. Petr Tarkowski, Ph.D. pod názvem „Rostlinné hormony - malé molekuly s velkým významem“. Přednášky se zúčastnilo 12 pedagogů ze SŠ. Po skončení přednášky nastala diskuse, pedagogové vedle problematiky rostlinných hormonů se zajímali také o požadavky na studenty, kteří hodlají studovat chemii nebo příbuzné obory na Přírodovědecké fakultě UP Olomouc.
Databáze přírodovědných oborů byla dále rozšířena o nově otevřené obory.
Na webu byly zveřejněny poslední úlohy soutěže Labyrint.
LEDEN 2012
V lednu proběhly tři přednášky pro SŠ pedagogy:
12. ledna 2012 se uskutečnila první přednáška z chemie, kterou přednesl Doc. Mgr. Jiří Drábek, Ph.D. pod názvem „Proces kriminalistické identifikace“. Přednášky se zúčastnilo 8 pedagogů ze SŠ. Po skončení přednášky nastala diskuse, pedagogové projevili zájem o problematiku DNA z člověka neandrtálského. Proto byla prezentace přednášky na webu ještě doplněna o odkazy na toto téma a populárně naučným článkem přednášejícího v časopise Živa.
19. ledna 2012 proběhla přednáška z biologie na téma „Zajímavý svět sinic a řas - sinice a řasy ve výuce na základních a středních školách“. Přednášku proslovil Doc. RNDr. Petr Hašler, Ph.D. Po přednášce následovala diskuse a evaluace přednášky. Přednášky se zúčastnilo 11 SŠ pedagogů.
26. ledna 2012 proběhla druhá přednáška z biologie na téma „Základní metody molekulární biologie v botanice“. Přednášku proslovil RNDr. Miloslav Kitner, Ph.D. Po skončení přednášky se rozvinula bohatá diskuse, pedagogové měli především zájem o aplikaci ve výuce na střední škole. Přednášky se zúčastnilo 6 pedagogů.
PROSINEC 2011
Byly dokončeny přípravy jednotlivých přednášek pro pedagogy. Anotace přednášek včetně termínů a místa konání byly umístěny na web. Prostřednictvím mailů, osobními návštěvami a telefonem byly o plánovaných přednáškách pedagogové středních škol informováni.
Byla dokončena základní verze databáze přírodovědných předmětů a umístěna na web.
Koordinátor KA4 komunikoval s vedoucími přírodovědných kroužků na školách a řešil případné dotazy a problémy. Na pracovištích Přírodovědecké fakulty pracovali studenti na svých výzkumných úkolech v rámci KA5 Badatel.
Na webu byla zveřejněna 4 úloha 1. kola soutěže Labyrint.
LISTOPAD 2011
Byl vytvořen informační plakát o přednáškách pro SŠ pedagogy. Tento plakát byl osobně distribuován na střední školy, společně s plakáty informujícími o soutěžích.
Všechny aktivity projektu byly představeny na Setkání s řediteli fakultních škol, které se konalo 30.11. 2011 v zasedací místnosti Děkanátu PřF UP Olomouc.
V mikroskopickém sálu PřF UP Olomouc proběhlo 11.11.2011 praktické cvičení z botaniky „Praktické experimenty pro studenty z mikroskopické techniky a anatomie rostlin“, kterého účastnilo 18 studentů z Gymnázia Kojetín.
Probíhaly další úpravy databáze přírodovědných předmětů.
Na webu byla zveřejněna 3. úloha 1. kola soutěže Labyrint.
ŘÍJEN 2011
Byla vybrána témata a termíny pro přednášky určené SŠ pedagogům.
Přednášky z chemie přednesou:
doc. Mgr. Jiří Drábek, Ph.D.: | Proces kriminalistické identifikace pomocí DNA profilování (12.1.2012) |
doc. RNDr. Petr Tarkowski, Ph.D. | Rostlinné hormony – malé molekuly s velkým významem (2.2. 2012) |
Přednášky z biologie přednesou:
doc. RNDr. Petr Hašler, Ph.D. | Zajímavý svět sinic a řas (19.1. 2012) |
RNDr. Miloslav Kitner, Ph.D. | Základní metody molekulární biologie v botanice (26.1. 2012) |
Probíhaly další práce na tvorbě databáze.
Na středních školách pracovaly přírodovědné kroužky zapojené do soutěže Věda je zábava. Celkem se do soutěže přihlásilo 14 přírodovědných kroužků se 130 studenty.
Zájemci ze středních škol pokračovali v řešení výzkumných úkolů na pracovištích PřF UP Olomouc.
Na webu bylo zveřejněno 2. kolo soutěže Labyrint. Člen řešitelského týmu pro kontakt se SŠ osobně informoval SŠ pedagogy i studenty na SŠ a žáky na ZŠ o možnostech zapojení do soutěže Labyrint.
ZÁŘÍ 2011
Údaje v databázi se nyní upravují po konzultaci s informatikem tak, aby bylo možné konkrétní informace z databáze filtrovat.
Na středních školách začaly pracovat přírodovědné kroužky, které se zapojily do soutěže Věda je zábava. Téma soutěže je „Životní prostředí, ochrana vod, půdy a ovzduší“. Jednotlivé kroužky pracují jednak podle manuálů umístěných na webu, jednak na základě konzultace s autory jednotlivých manuálů, ale také podle vlastních návodů získaných z literatury nebo internetu. Podle potřeb jsou na střední školy dodávány chemikálie, činidla a různé drobné pomůcky.
Do soutěže Badatel se přihlásili noví studenti středních škol. Řada studentů řeší výzkumné úkoly na jednotlivých pracovištích Přírodovědecké fakulty již druhým rokem.
Bylo zveřejněno 1. kolo soutěže Labyrint. Postupně jsou s internetovou soutěží seznamovány střední školy Olomouckého kraje.
ČERVENEC – SRPEN 2011
Byly zpracovány materiály z praktických cvičení do podoby Manuálů experimentů z biologie a chemie. Pokračovalo se v tvorbě databáze přírodovědných předmětů.
Autoři manuálů pro soutěž Věda je zábava zpracovávali praktické návody pro práci přírodovědných kroužků. Pro téma Životní prostředí, ochrana vod, půd a ovzduší byly vytvořeny tyto manuály:
- Analýza vody – Jana Jahnová
- Analýzy půdy – Lucie Kubienová
- Identifikace fenolů – Pavlína Baizová
- Sinice a řasy – Petr Hašler
- Kolorimetrické stanovení iontů – Pavlína Baizová
- Botanické invertarizační průzkumy – Vladimír Vinter
ČERVEN 2011
Byla vytvořena šablona pro zpracování návodů do praktických cvičení z Ch a Bi do podoby Manuálu experimentů z biologie a chemie.
Probíhalo další rozšiřování elektronické databáze přírodovědných oborů.
Pro vytvoření manuálů pro soutěž Věda je zábava na téma Životní prostředí byli osloveni autoři (3 chemici a 2 biologové). Autoři začali zpracovávat praktické návody pro přírodovědné kroužky.
Pokračovala příprava na internetovou soutěž Labyrint tvorbou otázek pro jednotlivá kola soutěže.
Začala tvorba webových stránek soutěže Labyrint.
Proběhlo výběrové řízení na nákup chemikálií pro praktická cvičení, soutěž školních kolektivů Věda je zábava a soutěž Badatel.
KVĚTEN 2011
Byla řešena témata přednášek pro SŠ pedagogy a byly revidovány texty přednášek do miniskript. (KA1)
Proběhla praktická cvičení z chemie ve dnech 16.5., 17.5., 25.5., 26.5. a 27.5. na Katedře biochemie v areálu Biocentra Přírodovědecké fakulty UP Olomouc, Šlechtitelů 11, Olomouc-Holice. Cvičení pod názvem „Techniky používané v chemických laboratořích vedli Doc. Petr Tarkowski a Mgr. Jan Frömmel. Cvičení připravila po technické stránce Mgr. Lucie Kubienová. Celkem proběhlo 7 praktických cvičení, kterých se zúčastnilo 64 studentů z Gymnázia v Kroměříži, Gymnázia Olomouc-Hejčín a Slovanského gymnázia Olomouc.
Dále proběhla botanická exkurze ve dnech 19.5. a 20.5.2011 v oblasti CHKO Litovelské Pomoraví na Planých loučkách.
Program akce:- Floristicko-ekologická charakteristika lokality
- Popis typických, ohrožených a chráněných taxonů
- Samostatná práce studentů s využitím pracovních listů
Zaměstnání probíhalo na dvou stanovištích, studenti byli rozděleni do dvou skupin, po třech hodinách se skupiny vystřídaly. Na prvním stanovišti (Dr. Hradílek) byli studenti seznámeni s charakteristikou lokality – flóra, vegetace, ekologie, ochrana (PR – chráněné území), ohrožení, způsob hospodaření, chráněné taxony. Na druhém stanovišti (Dr. Vinter) pracovali studenti samostatně na plnění úkolů s použitím připravených výukových materiálů (pracovní listy). Zaměstnání se zúčastnilo celkem 83 studentů z Gymnázia Šternberk a Slovanského gymnázia v Olomouci. Pro velký zájem muselo být zaměstnání rozděleno do dvou dnů.(KA2)
Pokračovalo se v doplňování elektronické verze databáze přírodovědných oborů.(KA3)
Pro botanicky zaměřené kroužky byly na základě předchozího upřesnění tématu vypracovávány manuály.(KA4)
Studenti dále řešili svá výzkumná témata na půdě Přírodovědecké fakulty. (KA5)
Koordinátor a odborný pracovník společně se studenty SGO a doktorandkou Martinou Vašíčkovou pokračovali v tvorbě jednotlivých kol internetové soutěže Labyrint.(KA6)
Na základě výběrového řízení bylo zakoupeno 5 notebooků (4x Lenovo, 1x Asus)
DUBEN 2011
Byla zahájena příprava dalšího kola přednášek pro středoškolské pedagogy. Byla hledána vhodná témata a přednášející.
Do projektu byl zapojen odborný pracovník pro vedení praktických cvičení z chemie (Mgr. Jan Frömmel) a laborantka (Mgr. Lucie Kubienová). Pro studenty byly připraveny návody do praktických cvičení, jejichž součástí byly i pracovní listy, kam budou moci studenti zapisovat výsledky jednotlivých úkolů. Dále byla provedena teoretická příprava na botanickou exkurzi na Plané loučky a byly připraveny pracovní listy pro studenty.
Pokračovalo se v doplňování elektronické verze databáze přírodovědných oborů
Probíhalo předávání informací a upřesňování tématu pro soutěž Věda je zábava s vedoucími kroužků, kteří si zvolili biologickou formu zpracování.
Studenti dále řešili svá výzkumná témata na půdě Přírodovědecké fakulty.
Koordinátor a odborný pracovník společně se studenty SGO a doktorandkou Martinou Vašíčkovou pokračovali v tvorbě jednotlivých kol internetové soutěže Labyrint.
Byl zakoupen v rámci výběrového řízení objektiv k fotoaparátu Canon.
Bylo vyhlášeno nové výběrové řízení na nákup 5 notebooků.
Proběhla prezentace projektu na Gymnáziu Hranice.
BŘEZEN 2011
Byla zahájena tvorba miniskript zpracování přednášek z biologie a chemie, které proběhly v lednu 2011.
Byla zahájena příprava materiálů pro praktická cvičení z chemie a příprava podkladů pro botanickou exkurzi.
Bylo zahájeno převádění získaných dat databáze přírodovědných oborů do elektronické databáze.
Pedagogové středních škol chemie a biologie byli seznámeni se soutěží školních kolektivů „Věda je zábava“, která bude zahájena v září 2011. Tématem soutěže je „Životní prostředí“. Studenti středních škol pracují na zvolených výzkumných úkolech na pracovištích Přírodovědecké fakulty UP Olomouc.
Koordinátor a odborný pracovník KA6 společně se studenty SGO a doktorandkou z Přírodovědecké fakulty Martinou Vašíčkovou připravují otázky pro internetovou soutěž Labyrint.
9.3. proběhla schůzka řešitelského týmu.
ÚNOR 2011
Lektoři přednášek z biologie (Dr. Hradílek) a chemie (Doc. Kubala) zpracovali přednášku do písemné podoby pro budoucí miniskripta (KA1).
2. února proběhlo další praktické cvičení z Bi na téma „Poznáváme mikroskopickou stavbu rostlin". Cvičení se zúčastnilo 8 studentů (KA2).
Tvůrci manuálů pro soutěž Věda je zábava byli seznámeni s tématy pro 3 ročníky soutěže (KA4).
Probíhá tvorba elektronické verze databáze pro možnosti studia přírodních věd v ČR, zároveň koordinátorka a odborná pracovnice pokračuje ve sběru dalších dat pro tuto databázi (KA3) Studenti středních škol dále pracují na vědeckých pracovištích PřF UP Olomouc (celkem je na různých vědeckých tématech přihlášeno 36 studentů) (KA5).
Studenti Slovanského gymnázia Olomouc pokračují v tvorbě otázek pro 1. a 2. kolo soutěže Labyrint (KA6).
LEDEN 2011
Na základě výběrové řízení byl zakoupen dataprojektor a barevná laserová tiskárna. V projektu začali pracovat přednášející přednášky z biologie (Dr. Hradílek) a chemie (Doc. Kubala).
18. ledna 2011 proběhla biologická přednáška na téma Tajuplný svět mechorostů. Zúčastnilo se jí 9 pedagogů ze středních škol a dvě absolventky oboru učitelství, momentálně ještě bez zaměstnání. Přednáška je přístupná kliknutím na její název (KA1).
19. ledna 2011 bylo pro studenty pedagogů připraveno praktické cvičení na téma „Poznáváme mikroskopickou stavbu rostlin. Cvičení se zúčastnilo 10 studentů (KA2).
Dne 31. ledna 2011 proběhla chemická přednáška na téma „Barevné hry se světlem - co vám mohou říci o biomolekulách“ Přednášky se zúčastnili 4 pedagogové (3 byli omluveni pro nemoc). Přednáška je přístupná kliknutím na její název (KA1)
Databáze možnosti studia přírodních věd v ČR se rozšířila o obory spojené se studiem fyziky (KA3)
Studenti středních škol pokračovali ve své vědecké praktické činnosti na pracovištích Přírodovědecké fakulty UP Olomouc (KA5).
Studenti Slovanského gymnázia Olomouc individuálně konzultovali své nápady pro tvorbu soutěžních otázek soutěže Labyrint s koordinátorem a odborným pracovníkem (KA6) Průběžně byly aktualizovány webové stránky.
PROSINEC 2010
Byla oslovena cílová skupina středoškolští pedagogové z chemie a biologie a diskutován vhodný termín přednášky z biologie a chemie. Přednášející byli zapojeni do řešitelského týmu. Pokračovalo sbírání dat do Databáze možností studia přírodních věd v ČR. Seznam byl rozšířen o obory týkající se chemie a biologie, které je možno studovat na VŠ v ČR. Byly inovovány stránky soutěže Věda je zábava (přímý link z webové stránky projektu):www.vedajezabava.upol.cz a doplněny aktuální informace. Cílová skupina studentů (KA5) byla seznámena s podmínkami soutěže. Byly aktualizovány stránky soutěže www.badatel.upol.cz (přímý link z webové stránky projektu). Do soutěže je v současné době zapojeno 36 studentů, které vede 17 vysokoškolských pedagogů nebo vědeckých pracovníků. Na Slovanském gymnáziu Olomouc proběhla seznamovací schůzka studentů (15.12.2010, 27 studentů), kteří se zapojí do přípravy internetové soutěže Labyrint. Studenti v rámci seznámení se se soutěží řešili zadání starších verzí soutěže. Po úspěšném ukončení výběrových řízení byl zakoupen digitální fotoaparát CANON EOS 1000D a dataprojektor NP510G. Průběžně byly aktualizovány webové stránky projektu www.priroda21.upol.cz., vytvořen plákát soutěže a aktualizována nástěnka projektu.
LISTOPAD 2010
Byly vybrány dvě témata přednášek pro středoškolské pedagogy (KA1). Z biologie připraví přednášku RNDr. Zbyněk Hradílek, Ph.D. na téma „Mechy“. Z chemie připraví 1. přednášku RNDr. Martin Kubala, Ph.D. na téma „Barevné hry se světlem“. Byl vytvořen seznam (adresy a maily) středoškolských pedagogů, které oslovíme. Byla diskutována náplň praktických cvičení z biologie a chemie (KA2) pro studenty středoškolských pedagogů, kteří absolvují 1. přednášku z biologie či chemie. Byla zahájena tvorba Databáze možností studia přírodních věd v ČR. Koordinátor KA3 společně s odborným pracovníkem 3 zahájili KA3 výběrem VŠ a fakult, kde se studují obory chemie a biologie. 2.11.2010 navštívili Gaudeamus v Brně, kde získali velké množství podkladů pro tvorbu databáze. Soutěž „Věda je zábava“ (KA4) bude zahájena v červnu 2011. Bylo zvoleno obecné téma soutěže: „Životní prostředí, ochrana vod, ovzduší, půdy“. Byl vytvořen seznam školních kolektivů, které by mohly mít zájem o biologické řešení předloženého tématu, s tím, že by mohly využít celou vegetační sezónu a zapojit se do soutěže již v březnu 2011. Pro tyto kolektivy budou vytvořeny manuály již na jaře 2011. Byly vytvořeny podklady na web pro tuto soutěž a seznam středoškolských pedagogů chemie a biologie, kterým bude soutěž nabídnuta. Byla inovována stránka soutěže Badatel: www.badatel.upol.cz (KA5), byli osloveni středoškolští studenti a aktualizována témata výzkumu vhodná pro praktické zapojení SŠ studentů do výzkumu na Přírodovědecké fakultě UP Olomouc. Byla vybrána skupina studentů ze Slovanského gymnázia Olomouc (partner projektu), kteří budou osloveni, aby se zapojili do přípravy internetové soutěže Labyrint. Dále byla do přípravy soutěže zapojena doktorandka Martina Vašíčková, která se v rámci své doktorandské práce zabývá internetovými soutěžemi pro žáky a studenty pod vedením své školitelky Doc. RNDr. Marty Klečkové, CSc. Byly vytvořeny základy webových stránek projektu, byla zakoupena laminovačka a mobilní telefon pro koordinaci celého řešitelského týmu.
ŘÍJEN 2010
Projekt „Přírodní vědy v 21. století“ byl zahájen 1. října 2010. Řešitelský tým se sešel na své první schůzce dne 7.10.2010, kde byl představen řešitelský tým a jednotlivé klíčové aktivity. Byla navržena změna harmonogramu z důvodu posunutí termínu zahájení projektu. Byla vytvořena doména webové stránky projektu: www.priroda21.upol.cz. Dále byly diskutovány podklady k výběrovému řízení na IT (notebooky, dataprojektor, digitální fotoaparát, barevná laserová tiskárna a software).
Realizující pracoviště
Partneři:
Slovanské gymnázium Olomouc
Poskytovatel dotace
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy